Wielka Brytania doświadczyła chaosu w ruchu lotniczym przez błąd systemów kontrolujących ruch lotniczy. Eksperci oceniają, że prawdopodobieństwo wystąpienia takiego zdarzenia, które spowodowało odwołanie aż 1500 lotów, to aż 1 do 15 milionów!
Lotnicza awaria w Wielkiej Brytanii. Odwołano 1500 lotów!
Raport opublikowany przez NATS, krajową służbę kontroli ruchu lotniczego, wyjaśnia, że przyczyną chaosu było błędne przetworzenie jednego planu lotu przez system. W normalnych okolicznościach, linie lotnicze są zobowiązane do przekazywania informacji o trasach swoich lotów do krajowego centrum kontroli ruchu lotniczego. W przypadku Wielkiej Brytanii, te informacje powinny być automatycznie udostępniane kontrolerom NATS, którzy nadzorują przestrzeń powietrzną kraju.
Okazało się jednak, że jeden z planów lotu zawierał dwa identycznie nazwane punkty nawigacyjne znajdujące się poza przestrzenią powietrzną Wielkiej Brytanii. Te punkty nawigacyjne reprezentują lokalizacje na trasie samolotu i są identyfikowane za pomocą kombinacji liter i cyfr. W przypadku problematycznego planu lotu, dwa identyczne punkty znajdowały się w odległości 4000 mil morskich (7408 km) od siebie, ale miały dokładnie taką samą nazwę. To zmusiło system do zatrzymania pracy ze względów bezpieczeństwa.
Chaos w ruchu lotniczym w Wielkiej Brytanii miał poważne konsekwencje dla tysięcy pasażerów. Około 250 000 osób ucierpiało w wyniku opóźnień i odwołań lotów, a sytuacja utrzymywała się przez kolejne dwa dni, gdyż samoloty i załogi znalazły się w złym położeniu.
Martin Rolfe z NATS powiedział w rozmowie z BBC, że szanse na wystąpienie podobnego incydentu wynoszą „jeden na piętnaście milionów”. System, który uległ awarii, przetworzył 15 milionów planów lotu przez pięć lat swojego działania, i to było pierwsze takie zdarzenie.
NATS zapewnia, że podjęto środki, aby zapobiec powtórzeniu się tej awarii. Służba skupia się na zwiększeniu bezpieczeństwa systemu, aby uniknąć podobnych błędów w przyszłości. Bezpieczeństwo nigdy nie było zagrożone podczas tego incydentu.