Napiwek to forma podziękowania za dobrze wykonaną usługę, a w hotelach spotyka się go w różnych sytuacjach. Na przykład napiwek odnoszący się do obsługi pokojowej jest często automatycznie dodawany do rachunku, ale warto to zweryfikować. Zazwyczaj odpowiednia kwota to 18% do 20% wartości usługi. Natomiast co do personelu sprzątającego, nie zawsze jest to norma, ale zostawienie niewielkiego napiwku, szczególnie po dużym bałaganie, jest mile widziane. Sugerowane kwoty wahają się od 3 do 7 dolarów dziennie.

Jak napiwek powinien być przekazywany w hotelu?
Niektórzy goście preferują pozostawienie całkowitej sumy napiwku w ostatnim dniu pobytu, ale lepiej rozdzielić napiwki na codzienne kwoty, ponieważ sprzątający mogą mieć różne przydziały pokoi każdego dnia. Codzienne dawanie napiwków zapewnia, że nasza wdzięczność trafi bezpośrednio do osoby, która faktycznie zajęła się naszym pokojem.
Kraj | Średni napiwek |
---|---|
Stany Zjednoczone | 15-20% wartości usługi |
Kanada | 15-20% wartości usługi |
Meksyk | 10-15% wartości usługi |
Japonia | Napiwki nie są powszechne |
Wielka Brytania | 10-12% wartości usługi |
Francja | 10-15% wartości usługi |
Turcja | Niewielka suma pieniędzy |
Co zrobić, gdy zapomnimy zostawić napiwek w hotelu?
Jeśli zapomnieliśmy zostawić napiwek dla personelu sprzątającego, nie ma powodu do zmartwień – nie jest za późno. Można zostawić napiwek na koniec pobytu, umieszczając pieniądze w kopercie z podziękowaniem i zostawiając ją na recepcji. Można również skontaktować się z recepcją hotelu, aby doliczyć napiwek do rachunku.
„Podczas pobytu w hotelu dobrze jest pamiętać o napiwkach dla personelu hotelowego. Z reguły oczekuje się ich od 1 do 5 dolarów za noc za sprzątanie pokoju, chociaż wartości mogą różnić się w zależności od klasy hotelu. Zostawianie napiwku co dzień jest lepsze, ponieważ pokój może sprzątać inna osoba.” – Michał Zawadzki, ekspert Turistos.pl
Czy właściwe jest dawanie napiwków pracownikom recepcji?
Chociaż to nie jest stanowisko, którego główną rolą jest otrzymywanie napiwków, jeśli pracownik recepcji wykazał się szczególnym zaangażowaniem w zapewnieniu jakości pobytu, napiwek będzie mile widziany.
„Pracownik recepcji nie oczekuje napiwku, więc kiedy go dostaje, czuje się zobowiązany do danego gościa, co jest krępujące, więc raczej unikajmy takich sytuacji.” powiedział Tomsky.
Ile powinno się zostawiać napiwku sprzątaczkom w hotelu?
Według Amerykańskiej Izby Hotelarstwa i Turystyki (AHLA), kwota napiwku nocnego w hotelach klasy średniej czy biznesowej powinna wynosić od 1 do 5 dolarów. W luksusowych hotelach, których personel oferuje codzienne usługi sprzątania i przygotowania pokoju do nocy, warto zostawić nieco więcej.
W Turcji napiwki w hotelach to również codzienność czasem lepiej zostawić niewielką sumę pieniędzy, żeby mieć lepiej posprzątany pokój.
Czy wiesz, że zanim pojawiły się banknoty, ludzie często używali kamieni, muszelek, a nawet dużych kamieni jako środka płatniczego? Na przykład, na wyspie Yap w Mikronezji jako pieniądze służyły wielkie kamienne dyski o nazwie Rai. Niektóre z nich były takie duże, że przemieszczano je wyłącznie w umyśle, a ich „posiadacze” po prostu powiadamiali społeczność o zmianie własności.
W architekturze łuk triumfalny – powszechnie znany symbol zwycięstwa – pierwszy raz pojawił się w starożytnym Rzymie, ale dziś można znaleźć jego przykłady na całym świecie, nawet w tak odległych miejscach jak Paryż czy Pjongjang.
Duże, luksusowe hotele często zwierają w sobie więcej niż tylko pokoje dla gości – niekiedy mogą ukrywać całe skomplikowane korytarze i pomieszczenia, które nigdy nie są udostępniane publiczności. Na przykład, w słynnym hotelu Waldorf Astoria w Nowym Jorku, znajduje się specjalna platforma kolejowa, której używał prezydent Franklin D. Roosevelt.

ZOBACZ: Wakacje.pl opinie | Rainbow opinie turystów | Turcja najlepsze hotele