Linie lotnicze w Stanach Zjednoczonych wprowadzają nowoczesne rozwiązania mające na celu skrócenie czasu niezbędnego na obsługę lotów oraz zarządzanie czasem postoju samolotu na lotnisku. Jest to odpowiedź na potrzebę zwiększenia efektywności operacyjnej oraz poprawy punktualności, co bezpośrednio przekłada się na oszczędności dla przewoźników.
Automatyzacja przydziału bramek – przepis na szybki lot
American Airlines, jako innowacyjny przewoźnik lotniczy, poszukiwał skutecznych metod na optymalizację swoich operacji na jednym z największych lotnisk, na jakich operuje, tj. Dallas/Fort Worth (DFW). Ich inicjatywa polegała na wdrożeniu technologii umożliwiającej automatyczne przydzielanie bramek, co miało na celu zwiększenie efektywności zarówno dla linii lotniczych, jak i dla podróżujących.
Wprowadzenie tego systemu pozwoliło na dynamiczne alokowanie samolotom bramek w czasie rzeczywistym, uwzględniając różne zmienne, takie jak opóźnienia, przewidywane czasy przylotów i dostępność bramek. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe stało się zredukowanie konieczności holowania samolotów między bramkami, co w przeszłości mogło prowadzić do niepotrzebnego zużycia czasu i paliwa, a także generować dodatkowe opóźnienia.
Korzyści z takiego podejścia są znaczne. Średnio, każdy lot linii American Airlines mógł być skrócony o około dwie minuty. Pomimo iż wydaje się to niewielkim zyskiem czasowym, w skali dnia na tak dużym i ruchliwym lotnisku jak DFW, gdzie American Airlines ma setki operacji, suma oszczędzonego czasu może wynieść aż do 11 godzin. To znacząco wpływa na poprawę punktualności oraz ogólną wydajność floty.
Dla pasażerów efekty tej zmiany są równie korzystne. Automatyzacja procesu przydzielania bramek prowadzi do mniejszej liczby ostatnich chwil zmian bramek, które są często źródłem frustracji i zamieszania. Co więcej, ograniczenie ryzyka opóźnień przekłada się na ogólne zadowolenie klientów, którzy mogą liczyć na bardziej przewidywalne i bezstresowe doświadczenia podróżne.
Tanie wycieczki objazdowe
Zobacz ofertę najtańszych wycieczek objazdowych od zaufanych biur podróży. Ceny już od 1200 PLN za tydzień z wyżywieniem i ubezpieczeniem!
Optymalizacja procedur pokładowych – każda minuta na wagę złota
United Airlines, wychodząc naprzeciw wyzwaniom związanym z organizacją procesu wejścia na pokład, szczególnie w klasie ekonomicznej, opracowała nowatorski system, który ma na celu usprawnienie tego procesu i zmniejszenie czasu oczekiwania dla pasażerów.
Nowy system przyjęty przez United zakłada, że pasażerowie zajmujący miejsca przy oknach będą wpuszczani na pokład jako pierwsi. Taka kolejność ma logiczne uzasadnienie, ponieważ pasażerowie siedzący przy oknie nie będą musieli wstawać, aby umożliwić innym dostęp do miejsc pośrodku lub przy przejściu. Po obsadzeniu miejsc przy oknach, na pokład wejdą pasażerowie z miejsc w środkowej części rzędów, a na końcu ci, którzy zarezerwowali miejsca przy przejściu.
Usprawnienie procesu wejścia na pokład w United Airlines
Mając na uwadze, że duża część samolotów posiada trzy miejsca po obu stronach pojedynczego przejścia, jest to szczególnie istotna zmiana. Gdy pasażerowie zajmują miejsca zgodnie z nowym systemem, rozkładają się oni równomiernie wzdłuż kabiny, co minimalizuje korki i zatory spowodowane próbami jednoczesnego rozmieszczania bagażu podręcznego i zajmowania miejsc. Ponadto, kiedy pasażerowie zajmują miejsca w wersji 'okno-środek-przejście’, każdy ma łatwiejszy dostęp do górnych schowków.
Zastosowanie tej techniki ma potencjał nie tylko zwiększenia komfortu pasażerów, ale także skrócenia czasu wejścia na pokład. Procedura, która wcześniej była czasami chaotyczna i długotrwała, może być teraz bardziej płynna i szybka. United Airlines szacuje, że dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest skrócenie czasu boarding’u o dwie minuty na każdym locie. Jest to znacząca oszczędność czasu, zwłaszcza gdy przeliczona na liczbę operacji przeprowadzanych przez linie każdego dnia.
Muzyka i wyraźne oznakowanie – sposób na szybsze podróże
Linie lotnicze ciągle dążą do optymalizacji procesów pokładowych, aby zmniejszyć czasy oczekiwania dla pasażerów i zwiększyć własną wydajność operacyjną. Southwest Airlines i Frontier Airlines to dwa przykłady linii lotniczych, które eksperymentują z różnymi metodami, by usprawnić boarding.
Innowacje w procesie odpraw w Southwest Airlines
Southwest Airlines jest znane z nietradycyjnego podejścia do procesu odpraw pasażerów, które opiera się na otwartym przypisaniu miejsc, co oznacza, że pasażerowie wybierają miejsce dopiero po wejściu na pokład samolotu. Dla dalszej optymalizacji tego procesu, linia przeprowadziła testy mające na celu przyspieszenie podróży poprzez wprowadzenie bardziej zrozumiałego oznakowania w rejonie bramek wejścia.
Zrozumiałe i wyraźne oznakowanie może pomóc pasażerom łatwiej zorientować się, w której grupie się znajdują oraz gdzie powinni oczekiwać na wejście na pokład. Takie działania mają na celu zmniejszenie zamieszania i tworzenia się niepotrzebnych kolejek, co bezpośrednio przekłada się na skrócenie czasu koniecznego do zajęcia miejsca w samolocie.
Dodatkowo, Southwest Airlines testował wpływ odtwarzania muzyki na rękawach, czyli tunelach łączących terminal z samolotem. Pomysł polega na tym, aby przyjemna muzyka stymulowała pasażerów do szybszego poruszania się oraz odczuwania pozytywnych emocji, co może skutkować sprawniejszym wejściem na pokład.
Rewolucja pokładowa w Frontier Airlines
Z kolei Frontier Airlines zdecydował się na jeszcze bardziej radykalny krok w celu skrócenia czasu obsługi samolotu. Linia zrezygnowała z wykorzystania mostków pokładowych na niektórych lotniskach, na rzecz bezpośredniego schodzenia pasażerów po schodach i wykorzystania obu drzwi samolotu – przednich i tylnych.
To rozwiązanie jest szczególnie skuteczne w przypadku mniejszych i średnich lotnisk, gdzie zastosowanie mostków pokładowych może być mniej efektywne lub kosztowne. Korzystając z dwóch drzwi samolotu jednocześnie, można znacząco przyspieszyć proces wejścia i wyjścia pasażerów, ponieważ rozkładają się oni równomiernie po całej długości kabiny, zamiast gromadzenia się w okolicy jednych drzwi.
Frontier Airlines raportuje, że dzięki temu podejściu możliwe jest skrócenie czasu obsługi samolotu nawet o 10 minut, co jest znaczącą różnicą, mając na uwadze ciasny harmonogram lotów oraz znaczenie punktualności w branży lotniczej.
Zarówno Southwest Airlines, jak i Frontier Airlines ilustrują, że innowacje mogą skutecznie przyczynić się do usprawnienia procesu podróży. Czy to poprzez prostsze oznakowania i elementy wpływające na zachowanie pasażerów, czy to przez zmiany infrastrukturalne pozwalające na dwudrzwiowy boarding, linie lotnicze szukają sposobów na to, by każdy aspekt podróży lotniczej był szybszy i przyjemniejszy dla pasażerów.
ZOBACZ: Electra Airways opinie | SkyUp Airlines opinie | Wycieczki objazdowe samolotem
FAQ, Często zadawane pytania
Jakie korzyści dla pasażerów wiążą się ze skróceniem czasu obsługi lotu?
Skrócenie czasu obsługi lotu zazwyczaj prowadzi do mniejszej liczby opóźnień, co oznacza większą punktualność oraz większe szanse na złapanie połączeń transferowych.
Czy nowe technologie wpływają na bezpieczeństwo lotów?
Wprowadzane technologie mają za zadanie nie tylko zwiększać efektywność, ale także utrzymują wysokie standardy bezpieczeństwa. Wszelkie zmiany są dokładnie analizowane pod kątem ich wpływu na bezpieczeństwo operacji lotniczych.
Czy inne linie lotnicze na świecie również wprowadzają podobne innowacje?
Tak, wiele linii lotniczych na całym świecie ciągle szuka sposobów na optymalizację swoich procesów operacyjnych, aby zredukować koszty i poprawić doświadczenia pasażerów.